maandag 9 maart 2020

Abraham

🎶Vader Abraham had zeven zonen
Zeven zonen had Vader Abraham
En ze zongen maar en ze dronken maar
En ze hadden zo’n plezier🎵

Ken je het liedje nog? Ik moest er de afgelopen maanden steeds aan denken. Op Facebook kwam de ene na de andere verjaardag voorbij. Ik heb het nu niet over de gewone verjaardagen; met 1600 vrienden wéét je dat er dagelijks taart wordt gegeten. Nee, ik zag vooral veel verjaardagen voorbij komen van vrienden en oud-klasgenoten van Johan. Ze vierden stuk voor stuk de dag dat ze de prachtige leeftijd van 50 jaar hadden aangetikt. Sarah, Abraham... geweldig! 50 is het nieuwe 40 en als je dan ook nog eens te weten bent gekomen waar de mosterd vandaan komt, is het zéker feest! 

Daarom feliciteerde ik de jarige telkens met deze mijlpaal, wenste hem/haar een mooie dag en nog heel veel gezonde jaren erbij. Maar met elke felicitatie die ik plaatste, groeide de pijn in mijn hart. Ik wist namelijk dat de 50e verjaardag van Johan er ook aan zat te komen. Helaas is hij gestrand op 46.
Hoe anders had alles moeten zijn? Ik denk aan de voorpret die we zouden hebben. We zouden nu stilletjes een pop moeten maken, 50 kadootjes moeten verzinnen, een Abrahamtaart laten maken...

10 maart 1970, vandaag precies 50 jaar geleden, werd de man geboren die mijn leven kleur gaf. Die mij liet stralen, mij moeder maakte, mijn leven veranderde en mij aanbad!
Wat hadden wij hem graag de dag van zijn leven gegeven, hij hield er zo van!
Ik heb er even over gedacht om een kleine Abraham te maken voor op het graf, maar daar toch vanaf gezien. Het zou dan waarschijnlijk een zielig "Ken-achtig" mannetje geworden zijn met wat grijze watten als pruik en baard, meer ruimte is er niet. En dan, die 50 kadootjes koop ik tenslotte ook niet. Gek eigenlijk, vorig jaar toen hij 49 zou zijn geworden was het "gewoon" zijn verjaardag, maar nu is het net ff lastiger. En dat alleen maar door die 5 en die 0.

Mijn eigen Abraham had geen zeven zonen. Zijn teller bleef steken op drie. Maar wel zulke leuke, dat ze wat mij betreft tellen voor zeven. Dat zingen en drinken doen ze ook, dus so far so good.
Hij moet het vandaag alleen doen zonder pop en kadootjes, maar we heffen wel het glas op hem. En weet je, met een beetje geluk hebben ze in de hemel ook mosterd. Dan weet hij misschien toch waar Abraham die nou uiteindelijk vandaan haalt...